reklama

Môj rok 1984

Túto stredu som strávila v posteli s knihou a nie hocijakou. Konečne som si prečítala Orwella a jeho 1984.  Tento ročník som do svojej mysle vliala jedným dúškom. Je to jedna z ďalších kníh, ktoré ma zasiahli, ale zároveň tak ako pre hlavného hrdinu Smitha, ktorý čítal Goldsteinovu knihu, nebola pre mňa nič nové. Jednoducho prostredie, dej aj postavy mi boli známe a takým zvláštnym spôsobom blízke. Ich utrpenie som prežívala o to viac.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Orwell napísal tento fenomenálny román myslím niekedy v päťdesiatych rokoch a realita tohto románu je nadčasová, pretože " ten kto ovláda minulosť, ovláda prítomnosť a ten kto ovláda prítomnosť, ovláda budúcnosť."

V mojom roku 1984 som mala dva roky. Bola som tým typickým dievčatkom z filmov prednovembrového obdobia. Dva copíky, mašle alebo sponky, kratučke šiatky, drobné topánočky. Nič si z roku 1984 nepamätám. Ale skúšam si to predstaviť cez Orwellov 1984. Pokúšam sa vidieť mojich rodičov a mojich starých rodičov, naše sídlisko a dedinu starkovcov. Svojich rovesníkov ako bezstarostne mávajú vlajočkami na prvý máj v náručí rodičov, kde sa pozerajú na tvár Veľkého brata alebo bratov. Som si schopná všetko do najmenších detailov vybaviť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mám však zopár reálnych útržkov, ktoré predsa v pamäti aj dvojročnému dievčatku ostali. Pamätám si broskyne, ktoré sem-tam starý otec nosil cez leto vo veľkom hnedom papierovom vrecku a ako mi ich šťava tiekla po brade a obletovali ma osi a ja som kričala a plakala a ako starká tie osy odháňala a nádavala im. A potom si už pamätám len jablká a hrušky a susedovie čerešne a ešte horalky a sojovú tyčinku a hroznový cukor a nechutné mäsové omáčky a rôzne kusy oblečenia, ktoré som si tvrdohlavo odmietala obliekať, pretože ma látka škriabala a nikdy sa mi nepáčila farba. To čo si pamätám je len zmyslové a svojou vtedy malou hlavičkou som ťažko rozoznávala iné aspekty života, ktoré mechanizovali ľudské bytosti a menili ich životy na neschopnosť rozoznávať zdravým rozumom objektívny svet, na závislosť od lásky či nenávisti strany a na obludné novotriedne rozloženie, ktorého nespravodlivosť sa nedá z nespravodlivosťou pred-veľkobratovského obdobia porovnať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môj rok 1984 sa nenachádzal v Oceánii v Londýne. Rok 1984 som žila vo Zvolene a chodila do jaslí, ktoré boli obrazom prevráteného Platónovského konceptu. Moja matka si v ideologickom ponímaní Veľkého brata splnila reprodukčnú povinnosť a moja existnecia, tak ako existencia mojich rovesníkov na znížila na úroveň tovaru. Môj vývoj a moja budúcnosť bola v roku 1984 tým najrididnejším fatalizmom. Línia bola jasná: iskrička, pionierka, zvazáčka, dobrá straníčka......Je až absurdné, že doteraz mi zneje prísaha iskričky v hlave a je to jedna z mála vecí, ktoré som kedykoľvek schopná zopakovať...ani Samo Chalúpka ani Hviezdoslav, ale neosobná a vágna myšlienka, jediná, ktorá mala byť centrom môjho života. Posledný záchytný bod mojej existencie...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V stredu podvečer som dočítala 1984. Urobila som si večeru a sadla k televízoru. Zapla som si pred obrazovku. Naladený kanál z predošlého dňa bola nemenovaná televízia. Moje prvé vnemy spôsobili hrôzu v mojej mysli. Z televízora sa ozývalo: "Veľký brat ťa potrebuje..." A ja v zúfalom kŕči svojej duše i srdca som si uvedomila, že odkaz 1984 nie je len pre totalitu ale aj pre našu každodennú modernú dobu, pretože zabiť človeka v človeku sa nepodarí utrpením, ale tým, že "skutočným rysom moderného života nie je krutosť a neistota, ale jednoducho úbohosť, ošumelosť, ľahostajnosť." Presne to čo Veľký brat potrebuje... 

Mária Nemcová

Mária Nemcová

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

:) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáUvahy

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu